torsdag 15 december 2011

Död åt landsbygden???

Den senaste tiden har jag alltmer kommit att fundera över vad vi som bor på landsbygden egentligen är bra till. Det blir alltmer uppenbart att vi av majoriteten av myndigheter, men även privata företag, mest betraktas som besvärliga. På många olika sätt försöker man alltmer begränsa våra möjligheter till ett bta liv. Service och fungerande infrastruktur utarmas mer och mer.

För undertecknad som bor på landsbygden men arbetar en hel del med datorer och IT  har den senaste tiden visat hur sårbara vi på landsbygden är.

De senaste två åren har mobiltelefonin blivit sucessivt allt sämre. Ett telefonsamtal som normalt skulle ta fem minuter kan nu bli avbrutet 3-4 ggr, detta trrots att man sitter/står stilla på samma plats. Speciellt sista halvåret har försämringen accelererat. Idag försökte jag ringa Telias kundtjänst för att disk problemet, men de två första samtalen avbröts just som jag kommit fram efter väntan i telefonkön. Tredje gången gillt! 3g-telefoni kan vi nästa glömma numera. Det värsta är att senaste året har även gsm-nätet drabbats av stora problem. Vi har tvingast ta fram 6-10 år gamla mobiltelefoner som går på gsm. På den tiden vi använde dem här hemma fungerade de utmärkt. Så icke längre!

Förklaringen enligt Telias kundtjänst är att "utvecklingen av SmartPhones har tagit oss på sängen!"
När många surfar, spelar spel, chattar eller vad det nu är via sin iPhones och liknande, minskar 3g-stationens räckvidd med belastningen. Om det nu bara vore så att det räckte med det!
MEN, så är det inte. När 3g-systemet överbelastas gör  år dessa "smarta" telefoner över på 2g-nätet (ex. gsm) och ger samma överbelastningseffekt på dessa stationer.

Fråga: vad gör Telia åt detta?
Svar: vi har stora utbyggnadsplaner för 4g och 3g, ja även för 2g-nätet.
Fråga: när får vi då en förbättring av åtminstone 2g-nätet så att man kan åtminstone ringa ett vanligt telefonsamtal utan att det ständigt bryts.
Svar: det kan vi inte berätta, det är en affärshemlighet!

Nåja, då får vi väl förlita oss på det gamla "hederliga" kopparnätet och den fasta telefon (som Telia f.ö. planerar att ta ifrån oss på landsbygden!).

MEN:

För en vecka sedan havererade vår fasta telefoni och trådbundna s.k. "bredband".Eftersom jag vet vad felet är och var det är beläget (i en skadad nedgrävd kabel nära vårt hus) skickade jag för en vecka sedan en skriftlig felanmälan och bad att reparationstjänsten direkt skulle kontakta oss.
Ingenting har hänt!
När jag åter ringer och frågar får jag omväxlande svaren:
- Det får ta upp till 5 arbetsdagar!   eller
- Våra tekniker håller på att felsöka!
Varför inte kontakta mig så kan jag nästan på metern när visa var felet finns? För det kan väl inte vara så att de hittills inte gjort någonting alls?

Jag arbetar en del med utveckling och underhåll av hemsidor och är därför beroende av ett någorlunda fungerande bredband. Jag har hittils tvingats nöja mig med ett ADSL-nät , (dess förinnan ett svindyrt satellit-modem) som i sina bästa stunder levererar 3,5 Mbit/s, en "hastighet" som skulle få en storstadsbo att skrika rätt ut! Jag betalar för ett nät med 6-8 Mbit/s eftersom under detta bara finns 1 Mbit/s. Detta s.k. bredband går då på den befintliga, numera havererade, kabeln.

Som gammal uv i IT-branchen har jag självfallet backup i form av mobilt bredband från det tidigare staligt ägda stora bolaget. Hastigheten på detta varierar mellan 0,05 Mbit/s upp till 1,2 Mbit/s. Svajet och den dåliga hastigheten beror på samma fenomen som mobiltelefonin - SmartPhones!
Det går inte att arbeta på ett sådant nät.

Vi har fram till för 10 år sedan bott i medelstora städer som Linköping och Örebro. Sedan vi flyttade hit ut på landet (mitt emellan Finspång och Vingåker) har vi alltmer blivit varse hur landsbygden och dess folk nedprioriteras till att vara en sorts supportorganisation för storstadsbefolkningen. Service och infrastruktur blir sämre dag för dag.
Är det t.ex. någon som verkligen tror att Telia kommer att göra något åt 2g-nätet? Självfallet inte! Man kan ju få oerhört mycket mer betalt för smarta tjänster i SmartPhones på ett 4g-nät!
  • Producera livsmedel på ett miljö- och djurskyddsmässigt sätt, med krav som gör våra svenskproducerade livsmedel dyrare än importerade.
  • Hålla naturen öppen med betesdjur, slåtter m.m. för att storstadsborna på sommaren ska kunna komma ut på "landet" för att få "naturupplevelser" och "frisk luft" m.m.
  • Hålla betesdjur för att föda de alltmer växande populationerna av rovdjur som varg och lo.
  • Hålla sommarbostäder åt samma storstadsbor.
  • Finnas till hands så att storstadsborna ska kunna titta på dessa "mindre vetande", bidrags-beroende  "bonnjävlar"!
  • I övrigt hålla käften och sluta klaga!
Det börjar bli hög tid för ett nytt bondeuppror och en bondmarch till Stockholm och Kungen(?)
Infrastrukturens förfall på landsbygden får helt enkelt inte fortsätta längre!

//Rolf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar